Zjednodušujeme lidem život
Cílem antibyrokratických balíčků je snížit, nebo zmírnit množství nadbytečných a zatěžujících povinností, které podnikatelům, živnostníkům i občanům ubírají čas i energii. Záměr je tedy jasný - šetřit čas, peníze, energii, papír a další zdroje.
Balíčky vznikaly postupně hned od nástupu ministra Šalomouna do funkce. První balíček vláda schválila 31. srpna 2022, druhý 14. června 2023 a třetí 7. května 2024.
Jedná se o mimořádnou aktivitu z pohledu úspěšnosti. Dlouhé roky se v oblasti snižování byrokracie a administrativní zátěže kromě proklamací nic konkrétního nedělo. Ministrovi pro legislativu se daří postupně prosazovat jednotlivá opatření formou balíčků. Konkrétní hotové věci už fungují v praxi a další se daří postupně schvalovat a uvádět v život.
Jednotlivá opatření v balíčcích jsou součástí usnesení vlády, kdy mají příslušná ministerstva pak za úkol schválená opatření splnit. Ať už jde o formu změnou zákonů, nařízení vlády, vyhlášek, jiných právních předpisů nebo změny příliš přísného přístupu úřadů.
Na přípravách balíčků se také podílely Hospodářská komora, Svaz průmyslu a dopravy, Asociace malých a středních podniků a živnostníků, Podnikatelské odbory a další subjekty. Další návrhy na snížení byrokracie a papírování vzešly z jednání s jednotlivými ministerstvy a podněty posílala a posílá také veřejnost.
Michal Šalomoun
Ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády
Antibyrokratické balíčky fungují!
Příklady?
✅ Zrušili jsme povinné periodické lékařské prohlídky pro zaměstnance v nerizikových profesích, což je úleva pro zaměstnance i lékaře.
✅ Zrušili jsme povinnost lékařských prohlídek v nerizikových profesích v případě řízení referentských vozidel v zaměstnání.
✅ Zvýšili jsme hranici obratu pro povinné placení DPH na 2 miliony korun.
✅ Zvýšili jsme hranici obratu pro možnost přihlásit se k placení paušální daně na 2 miliony korun.
✅ Až na polovinu jsme snížili pokuty u kontrolního hlášení pro menší plátce. Původně byla výše pokut 1, 10, 30 a 50 tisíc korun. Nově je to 1, 5, 15 a 25 tisíc korun. Tato úleva se vztahuje na fyzické osoby, plátce se čtvrtletním zdaňovacím obdobím společnosti s r. o., kde je společníkem jedna fyzická osoba.
✅ Zavedli jsme možnost vést účetnictví v cizí měně.
✅ Odstranili jsme požadavek ČSSZ pro zaměstnavatele hlásit ukončení pracovní neschopnosti České správě sociálního zabezpečení i v případě člověka, který již není u nich zaměstnaný.
✅ Zavedli jsme možnost podávat žádosti o všechny typy důchodů online. Možnost podávat žádosti tzv. papírově dál zůstává.
✅ Zrušili jsme zdravotní (potravinářské) průkazy.
✅ Horské službě jsme zrušili povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením. Z povahy věci nebyla Horská služba tuto povinnost schopna naplňovat, tak odváděla do státního rozpočtu finanční příspěvek. Financována je ale ze státního rozpočtu skrze svého zřizovatele (Ministerstvo pro místní rozvoj). Takže zde obíhaly do kolečka peníze a papíry. Nově pro Horskou službu platí výjimka, díky které si ušetříme zbytečnou byrokracii.
✅ Metodika pro krajské hygienické stanice – sjednotili jsme a zjednodušili výklad pravidel pro výrobu sezónních produktů v domácím prostředí v souladu s evropským nařízením o hygieně potravin.
✅ Zrušili jsme povinnost pro zaměstnavatele pořizovat písemný rozpis dovolených (v novele zákoníku práce, ve Sb. zákonů od 31. 7. 2024).
✅ Rozšířili jsme možnosti samo-rozvrhování pracovní doby ze strany zaměstnance (účinnost od 1. 1. 2025). Možnost samorozvrhování míří na situace, kdy je zaměstnavateli jedno, kdy zaměstnanec práci udělá, a stávající úprava pro rozvrhování pracovní doby tak všem zúčastněným jen zbytečně komplikovala život.
Co je v běhu?
✍️ V Parlamentu se v rámci velké mediální novely projednává zrušení koncesionářských poplatků pro televizní obrazovky v průmyslu + osvobození od platby poplatků pro podnikatele s méně než 25 zaměstnanci (nově pro stanovení výše poplatků za rozhlasové a televizní vysílání je rozhodný počet zaměstnanců).
✍️ V Parlamentu je výplata mzdy prioritně na účet (možnost dostávat mzdu v hotovosti zůstane) - je to součástí tzv. flexi novely zákoníku práce. Dosud výplata na účet znamená zátěž pro zaměstnavatele i zaměstnance, protože je k tomu nutné podepsat speciální papír - to odpadne, což bude znamenat významnou úlevu od papírování.
✍️ V Parlamentu je omezení plošného zákazu členství zaměstnanců v řídících nebo kontrolních orgánech právnických osob provozujících podnikatelskou činnost. Zákaz v praxi vyvolává problémy zejména u špičkových odborníků, kteří chtějí pracovat pro stát na dohodu o pracích konaných mimo pracovní poměr a současně si zachovat další aktivitu. (Třeba nyní když by nějaký člen LRV, pracovní komise LRV, ale např. i Etické komise ČR pro ocenění účastníků odboje a odporu proti komunismu, rozkladové komise či jiného podobného orgánu byl členem řídícího nebo kontrolního orgánu, musel by činnost v takovém orgánu bez výjimky ukončit.)
✍️ V Parlamentu je zasílání některých pracovněprávních dokumentů elektronicky – třeba mzdový výměr. To odbourá zbytečné papírování a navíc se i významně zrychlí doručení.
✍️ V Parlamentu je možnost vést a vystavovat doklady a prokazování zdanění vybraných výrobků v elektronické podobě (novela zákona o spotřebních daních) - úleva pro dopravce, dokladů prokazujících zdanění se vystavují stovky denně. Dopravcům tak odpadne složité doručování papírových dokladů do vozidel, která ze skladů v jiných částech republiky dopravují zboží zákazníkům.
✍️ V Parlamentu je úprava zdaňovacího období pro menší plátce daně z elektřiny na 6 kalendářních měsíců. Dle stávající úpravy je to kalendářní měsíc. Vztahuje se to na plátce, který byl plátcem po celý předcházející kalendářní rok a jehož základ daně za předcházející kalendářní rok nepřekročil 350 MWh. To však platí pouze, pokud v prvním pololetí aktuálního roku jeho základ daně nepřekročil 250 MWh. Vyplňování přiznání k této dani každý měsíc znamená byrokratickou zátěž, kterou nová úprava zmírní.
A jaká další opatření pomohou snížit byrokracii?
➤ Zvýšení limitů pro povinné ověření účetní závěrky auditorem ve firmách – limity jsou již více než 15 let beze změny a nutí plnit tuto povinnost a vynakládat značné peníze čím dále víc firem a organizací.
➤ Zvýšení limitu pro bagatelní spory.
➤ Zrušení vstupních lékařských prohlídek pro nerizikové profese.
➤ Digitalizace komunikace zaměstnavatele s orgány sociální správy (včetně písemností k dávkám nemocenského pojištění).
➤ Zrušení povinnosti písemně ohlašovat příslušným úřadům práce povinný podíl osob se zdravotním postižením pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávají více než 50 % těchto osob. Tyto informace o počtech lze totiž získat ze čtvrtletních přehledů, které zaměstnavatelé odevzdávají průběžně.
➤ Úleva pro lidi se zdravotním handicapem, aby už nemuseli pro žádost o průkaz TP, ZTP a ZTP/P dodávat fyzickou fotografii. To jim výrazně zjednoduší život, nebudou muset absolvovat cestu k získání fotografie, která je pro řadu z nich velmi náročná. Ročně se jedná o desítky tisíc lidí.
➤ MZD přezkoumá možnosti snížení požadavků na zdravotní prohlídky pro sportovce účastnící se organizovaných soutěží v rámci sportovních kroužků.
➤ Změna nutnosti měsíčního intervalu pro předepisování u léčebného konopí a obnovení nároku na úhradu o delší časový interval. Teď lze předepsat léky jen na 1 měsíc, což je zbytečné papírování a působí to praktické problémy. Znemožňuje to pacientům získat 12 měsíců předepsaných a hrazených dávek.
Zde najdete kompletní přehled opatření na úlevu od byrokracie: